Merken strijden voor plek bij retailer tijdens drukke Sunday School
bezig met laden...
Het is geen geheim dat het moeilijke tijden zijn voor de kindermodebranche, het aantal winkels neemt al jaren af volgens cijfers van Locatus en CBS. Van die moeilijke tijden is op het eerste gezicht niks te merken tijdens kindermodebeurs Sunday School. In De Fabrique in Maarssen worden rond de 220 collecties gepresenteerd en het rumoer van de bezoekers is een indicatie van de drukte.
Inmiddels is het alweer de derde editie van Sunday School. Met het wegvallen van De Kleine Fabriek van Modefabriek en Just Kidz is het dé plek geworden voor de kindermodebranche. Ondanks de code geel die is afgegeven voor het weer zijn de verschillende hallen druk, de één drukker dan de ander. “Het heeft een verloop. Aan het begin van de dag is het drukker in de eerste hallen, later op de dag trekt dit verder naar de rest,” zo merken diverse merken op.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
De bezoekers banen zich een weg door het doolhof dat De Fabrique als beurslocatie kan zijn. Door middel van verwarmde gangen kan van de ene hal naar de ander gelopen worden zonder de gure buitenlucht in te moeten. “Waar is nou de uitgang?” is een veelgehoorde vraag op de beursvloer. Niet alleen Nederlandse bezoekers zijn op het evenement afgekomen, ook Italiaans, Frans en Engels kan op de beursvloer gehoord worden. Het is een spannende dag voor Julien Maze. Het merk is in november gelanceerd en Sunday School is de eerste beurs ooit waar het merk op staat. “We hebben een goede plek, mensen lopen vanuit de ene hal echt meteen tegen ons aan,” zo vertelt Gerwin Dors van het merk. Het merk richt zich op coole en duurzame kleding waarin kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen en ontdekken. “Want waarom kan mijn zoon geen roze aan?” was een vraag tijdens de ontwikkeling van het merk. Naast de basiscollectie die als never out of stock functioneert, heeft het merk ook een trendgevoelige seizoenscollectie. Het gesprek wordt onderbroken door geinteresseerden in het merk. De prijzen voor de kinderkleding worden opgenoemd, business blijft natuurlijkbusiness op zo’n dag. “Vandaag gaat blijken hoe het merk aanslaat. De kindermodebranche blijft toch lastig.” Hoe dan ook zijn de mannen en dame van Julien Maze een vrolijke verschijning op de beurs, ze hebben er duidelijk zin in.
Drukte tijdens Sunday School, merken strijden voor plek in winkels
Marjolein Boesveld van Shout it Out weet hoe moeilijk de branche het op dit moment heeft. Ze staat met haar derde collectie op Sunday School. “Je ziet mooie winkels sluiten, het is echt zonde.” Raya Hendriks Ally van Dutch Dream Denim, die net als Shout it Out voor het eerst op Sunday School staat, is het met Boesveld eens. “Het merk doet het goed, maar je ziet dat meer en meer winkels sluiten. Waar we eerst 200 verkooppunten hadden vijf jaar geleden, hebben we er nu 150. Per jaar sluiten wel vijftien winkels de deuren.” Het is echt strijden voor een plek bij de retailer, want minder winkels betekent ook minder plekken om te liggen als merk. “Daarom sta ik vandaag hier, om naamsbekendheid te krijgen,” vertelt Boesveld. “We willen niet te groot worden, niet op elke hoek van de straat liggen. Het moet behapbaar blijven zodat je wel kunt doen wat je leuk en mooi vindt,” aldus de ondernemer. “Als merk moet je hier wel staan, je kunt nergens anders heen,” Kleine Fabriek en Just Kidz zijn er immers niet. “Voor de klant is dit dan wel voordelig, die heeft alle merken in één keer te pakken.” Rond het middaguur heeft Shout it Out vijf verkooppunten, maar het merk hoopt dat dit aantal aan het einde van de dag natuurlijk hoger ligt.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Een opvallend gezicht op Sunday School is de stand van G-star Raw. De hele ochtend is het er al druk geweest, vertelt Niclas Eriksson, managing director van de regio BENO, van de Kidiliz Group. G-Star Raw maakte eerder bekend in samenwerking met de Kidiliz Group een kindercollectie te presenteren. Deze maakt op Sunday School het debuut. Eriksson geeft toe dat de kindermodebranche voor moeilijke tijden staat, maar een gevestigd merk dat een kinderlijn lanceert trekt toch altijd de nodige aandacht weet hij.
Een ander gevestigd merk, weliswaar wél uit de kindermode, dat een nieuw merk lanceert is Vingino. Raizzed is het nieuwe merk van moeder-bedrijf Vingino, maar de connectie tussen de twee benadrukt het niet. “Het is een totaal nieuw merk, maar wel gemaakt met de stoffen van Vingino,” zo vertelt Bas Horlings, ontwerper bij het merk. “We kregen bij Vingino de vraag of we niet voor een lagere prijs items konden maken, maar dat past niet bij het merk. Daarom hebben we nu Raizzed gelanceerd. Het is dezelfde kwaliteit als Vingino, we laten deze items gewoon meelopen in het productieproces, maar voegen minder versieringen en details toe, waardoor het voor een lagere prijs verkocht kan worden.” Naast denim heeft het merk ook logo t-shirts en sweaters in felle kleuren. “Een ander merk, maar de echte kenner ziet hier en daar toch de Vingino-handtekening.” De eerste reacties op het merk op de beurs is goed.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Drukke derde editie van kindermodebeurs Sunday School
Waar ligt de sleutel tot succes in de kindermodebranche? Het is een vraag die bij iedereen speelt tijdens Sunday School. Faisca Gugelot staat met haar agentschap FG Agenturen in een van de hallen met de merken. Ze heeft niks te klagen. “Je moet er uit springen, iets extra’s hebben als merk. Dan kun je snel van vier verkooppunten naar 70 verkooppunten groeien,” zo vertelt ze over het merk Ammehoela. Het is een welkom positief geluid in de modebranche. Op een beurs waar iedereen ‘eruit probeert te springen’ is het uitdagend, maar bij de aanwezige merken blijkt, de strijdersmentaliteit viert zege.
Beeld: FashionUnited/Caitlyn Terra